A doo-wop utáni időszak (1963 - )

Stílusváltás

Beach BoysNéhány együttes simán átváltott a doo-wopról egy másik stílusra. A Tokens első nagy slágere egy igazi doo-wop volt („Tonight I Fell In Love”), a későbbi számaikban erőteljesebb lett az insztrumentális zene és a pop stílus. Még a Beach Boys is „surf” doo-wop stílusban énekelte első számait, de igazi sikereik már más stílusban teljesedtek ki. A Motown köréhez tartozó nagy sztárok egy része is a doo-wop korszakban tette meg első lépéseit. A Four Stops úgy kezdett mint a Four Aims, a Supremes első neve a Primettes volt, Gene Chandler („Duke of Earl”) is a Dukays-szal kezdett.

A szörf zene, a Pliladeplhia sound és a Brit invázió okozta fejlődés a zenére korlátozódott. A Motown esetében, a soul és a folk zenében már politikai és társadalmi tényezők játszottak szerepet. A 60-as évek második felében az afro-amerikaiak kezdtek egyre fontosabb szerepet kapni a politikai és a társadalmi életben. Eisenhower konzervatív nézeteit John F. Kennedy liberalizmusa váltotta fel. A kulturális változások átterjedtek a zenére is.A doo-wop évek ártatlansága és ártatlan szövegei elhalványultak. A soul zene magas hangfekvésben szólt, gyakori volt a falsetto és a melisma. A basszus visszakerült hátra és eltűnt a hangutánzó refrén. A zene közelebb került a kezdeti gospel gyökerekhez.

Változások a zenében

A hangszerek erősítése egyre jobb lett, a szólógitár, a ritmus- és basszgitár nagyobb szerepet kaptak a pop zenében. A sztereofonikus hangzás elterjedése, új hangeffektusok alkalmazási lehetősége, ezek mind-mind erőteljes lökést adtak a hangszeres zene fejlődéséhez. A Beatles-szel kezdődött egy új trend, ami ma már természetesnek tűnik, de akkor új volt. Olyan együttesek alakultak ki, amelyek önállóak voltak, azaz saját maguk játszották az insztrumentális zenét, nem kellett ehhez külső zenészeket bérelni. A doo-wop együttesek tagjai nagy része zeneileg nem volt képzett, ebben az új zenei világban nem találták a helyüket.

Az 1963 körül már elérhető új zenéhez képest a doo-wop egy régi korszakot képviselt. Ha a 13 éves gyerekek füleiért olyanokkalCannibal and The Headhunters versenyzünk, mint a Beatles, a Rolling Stones, Beach Boys, Orlones, Supremes vagy a Tempations, akkor látható, hogy ez a csata elveszett. Hozzánk hasonlóan, a gyerekek a saját zenéjüket kedvelik. A doo-wop megingása miatt keletkezett űrt hamar betöltötték. Az eltelt évek során számtalan izolált kísérlet történt a doo-wop zene felélesztésére. Születtek figyelemreméltó sikerek, mint például „Whenever A Teenager Cries” – Reperata & the Delrons, „May I’ – Bill Deal and the Rondells, „Morse Code of Love” – Capris, „For The Longest Time” – Billy Joel & group és az „In The Still Of The Night” – Boyz 2 Men. Születtek új doo-wop balladák a korszak utáni zenekaroktól, például „Show You How To Make Love To Me” – Cannibal and the Headhunters, „Heart Darlin Angel” – Orlons, de a játék lényegében el lett vesztve.

A doo-wop zene kétszer született és halt meg

A doo-wop zene azzal a különlegességgel bír, hogy kétszer született és halt meg. Az 50-es évek elején jött a világra, hamar népszerű lett, mert új és vonzó volt az akkor felcserepedő tinédzser generáció számára. Akkor a doo-wop más volt, mint a korábbi stílusok. Később halványult a népszerűsége, a 60-as évek elején – kissé változott formában - egy rövid időre újjáéledt. Az új irányzatok azonban egyenlőre legyőzték.