A doo-wop zene története

Őstörténet - Mi a doo-wop zene?

A doo-wop őstörténet szakaszai


 

Nem is olyan könnyű megválaszolni, hogy honnan ered ez a zene. A zene eredete valahol a század eleji fodrászüzletek kvartettjeiből, a 30-as évek jive és jazz zenekaroktól, a negyvenes évek rhytm & blues, gospel zenéjéből és az ötvenes évek rock ’n’ roll ötvözetéből ered. Ezt a zenét nevezzük doo-wop-nak.

Az afro – amerikai vokális zene egyik legrégibb felvétele az Ink Spots 1939-es „My Prayer” dala. Többek szerint ez a legrégibb ismert doo-wop felvétel. Gyökerei a 30-as és 40-es évekre vezethető vissza, a templomokban éneklő gospel csoportoktól származik. Ezek a templomiThe Ink Spotsgospel csoportok gyakran felléptek utcákon is, ahol többnyire a szerelemről énekeltek dalaikban. Ezek az utcai énekegyüttesek általában 3 – 6 főből álltak és néha 3 – 6 szólamban énekeltek. A doo-wop hangzás titka a többszólamúság. Mivel nem használtak hangszereket az utcai énekléshez, a zene csak emberi hangokon, a capella szólalt meg.

A korai doo-wop dalokon erősen érezhető a gospel befolyása. A legtöbb doo-wop szám lassú és bánatos. Az ötvenes évekre kialakult a sablonja: kórus és többszólamúság. 1953-re, amikor Alan Freed disc jockey néger zenéket kezdett bemutatni fehér közönségnek, a stílus népszerűsége már a tetőpontján volt. Ő tett ismertté olyan doo-wop zenekarokat, mint The Spaniels, The Coronets, a The Moonglows és a The Flamingos, akik „Golden Teardrops” dala a stílus egyik klasszikusává vált.

A „doo-wop” kifejezéssel az egyik gond, hogy a doo-wop zene nagy korszakában (a 40-es évek végétől a 60-as évekig) nem használták ezt a kifejezést. Az 1950-es években ugyanazt a zenét a fehérek „rock ’n’ roll”-nak (Fats Domino, Gene Vincent és Fabian), a feketék pedig „rhytm & blues”-nak nevezték (Chuck Berry, Ivory Joe Hunter és LaVerne Baker). Az előbb említett zenészek többsége fiatalokhoz szólt, ami ma már természetes, de akkor újdonságnak számított.

Hogyan használhatjuk akkor ezt a doo-wop kifejezést, ha csak a korszak után került széleskörű elfogadásra? Nagyon egyszerű a válasz: ez szó szerint mindig is benne volt a zenében. A doo-wop kifejezést a háttér vokálban rendszeresen lehetett hallani, ezt volt a legnépszerűbb „töltőszó” ezekben a számokban. Jól lehet hallani a Charioteers „My Gal Sal” (1939) számában vagy Lewis Bronzeville Five 1940-es „Low Down Gal Blues” dalában. A „doo doo doo doo-wop”szófüzér folyamatosan ismétlődik a Delta Rhytm Boys 1946-es híres számában a „Just A Sittin And Rockin’”-ban. A korai 50-es években elsősorban a nagy R&B zenekarok alkalmazták, például a Ravens „Wagon Wheels” (1951), a Checkers 1954-es „Over The Rainbow” vagy a Flamingos „I’m Yours” dalai jó példák.

Az 50-es évek legismertebb dalaiban is sűrűn hallható: Moonglows „Most of All” (1955), a Turbans „When You Dance” (1955) vagy a Heartbeats klasszikus „A Thousand Miles Away” (1956). A példák még százszámra hozhatók. A doo-wop egyszerűen egy gyakran használt hangutánzó szó. A rokon hangzású „Du-Whop” a Chessmenn 1958-as dalának a címe, a dalban egy táncra hívatkoznak vele. A „Doo-wop” a mai jelentésében 1961-ben jelent meg először a nyomtatott sajtóban. A Marcels „Blue Moon” dalát így jellemzi Chuck Davis : „ egy valódi doo-wop, hasonló a sok évvel ezelőttiekhez…”. A fogalom, noha nem a korszak szülötte, lassan már 50 éve velünk van.

Doowop ExpressA „doo-wop” kifejezés nagyon sok rádió műsor címében szerepel (CBS-FM, New York „The Doo-Wop Show”), az egyik legismertebb internetes rádió a "Doo-wop Express", nyomdai kiadványok elnevezéseként („Doo-Wop Retrorock Review”), retrospektív show műsorok címében („The Royal New York Doo-Wop Show”), a hanglemez ipar pedig tucat számra önti a különböző összeállításokat („Doo-Wop Untempo, „Harlem: The Doo-Wop Era”, „Hard Core Doo-Wop”,…). Amikor ezt a kifejezést használjuk, akkor az emberek értik, hogy miről beszélünk, könnyebb így kommunikálni.

Talán túl általánossá is vált ez a fogalom. Ma már nagyon sok énekes és zenész szereti magát előszeretettel idesorolni, akik korábban színtiszta rockot játszottak. A zenei szakírók körében általánossá vált az az elv, hogy elsősorban a „rhytm & blues” vokális változatát játszó zenekarokra igaz elsősorban ez a besorolás.

A „rhytm & blues” fogalma az 1940-es évekre vezethető vissza. A Billboard évek óta publikálta a Pop slágerlistát, ezek alatt elsősorban a fehérek által játszott zenét értette. A Billboard, hogy valamilyen módon teret adjon a fekete zenészeknek, de ne riassza el a fehér hallgatóságot, újabb és újabb elnevezéseket találtak ki. 1942-ben egy újabb slágerlistát publikált, melyet „Harlem Hit Parade”-nek nevezett el. 1945 februárjától ezt „Race Chart”-nak nevezte. 1949. június 25-én újból átnevezte heti listáját, és az akkoriban titokzatos „R&B” rövidítéssel jelölte (a „rhythm and blues” műfaj rövidítése).