A doo-wop zene története

Őstörténet - a 30-as évek

A doo-wop őstörténet szakaszai


Boswell SistersA harmincas évek fontosabb együttesei vagy a pop, vagy a jazz, vagy mindkét irányban haladtak előre. A Rhytm Boys (Bing Crosby, Al Rinker és Harry Baris) a Paul Whiteman Band-del énekelt a 20-as években, eszköztárába tartozott a hangszerek hangjának imitálása, a jiving (ének közben beszélgetés és jópofizás) és a halandzsa éneklés. Helyüket 1931-ben a Boswell Sisters vette át, miután a Rhytm Boys tagjai szólókarrierbe kezdtek. A Boswell szokatlan vokális megoldásokat ötvözött különleges harmony-val és a legjobb jazz zenészek kisérték. A 30-as években 20 alkalommal kerültek fel a listákra és kora legfontosabb női együttese lett.

A Mills Brothers 1931-ben kezdte meg sikeres pályafutását a „Tiger Rag” számmal. Összesen 71 daluk jutott fel a pop listákra, ezek közül 5 első helyezést ért el: „Tiger Rag”, „Dinah”, „Paper Doll”, „You Always Hurt The One You Love” és „Glow Worm”. Zenéjükben keveredett a pop / fodrászüzlet stílus és a jazz. Az első olyan együttes volt, aki lemezfelvételénél alkalmazta a beszélő basszus szólót a bridgenél, valamint hangszereket imitált.

Más zenekarok is utánoztak hangszereket, de a Mills egy egész zenekart próbált imitálni. Az egyik fivér a gitárt utánozta, a másik a dobot a basszussal, a másik három pedig a fúvós szekciót. Ez már az első komoly lépés volt abba az irányba, amit később doo-wopnak fognak majd hívni. Ők voltak az első fekete együttes, akik rendkívül népszerűek voltak a fehér hallgatók körében is, saját heti két 15 perces show műsoruk volt a CBS rádió hálózatában a 30-as évek elején.

Az Ink Spots 1935-ben lépett szinpadra, de 1939-ig nem voltak túlzottan sikeresek,a sikert gyönyörű balladájuk, az „If I Didn’t Care” hozta meg. Az ezt követő slágereik ugyanarra a sémára épültek: Bill Kenny selymes falsetto szólóéneke, tömör háttér vokál és beszélő basszus a dal bridgeben. 46 alkalommal kerültek fel a pop listákra és hat darab első számú sikerük volt: „Address Unknown”, „We Three”, „I’m Making Belive”, „Into Each Life Some Rain Must Fall”, „The Gipsy” és „”To Each His Own”. Kevésbé mentek el a pop irányába, mint a Mills, hangzásukban érződött a „fekete hang”. Névválasztásukban (magyarul Tintafolt) elsőként utaltak a fekete eredetre.

Andrew SistersA korszak harmadik kiemelkedő együttese az Andrew Sisters, akik 1937-ben készítették el első lemezüket. 1938 és 1951 között 100 daluk szerepelt a slágerlistákon. Stílusukban a pop keveredett a jazz elemeivel, ők voltak az első olyan női együttes, aki felkerült az R&B listákra.

A Billboard csak 1942-ben kezdte mérni, hogy milyen zenéket vásárolnak az emberek a feketék lakta környékeken. Előtte csak pop listák voltak, ha a feketék vették is kedvenc „faji” zenéiket, ezt senki nem rögzítette. Egy együttes vagy a pop listára került fel vagy sehova. 1942-ben kezdte el publikálni a Billboard a „Harlem Hit Parade” listát, ez hetente 10 dalt szerepeltetett, szemben a pop lista 25 dalával.