A doo-wop őstörténet szakaszai
A harmincas évek fontosabb együttesei vagy a pop, vagy a jazz, vagy mindkét irányban haladtak előre. A Rhytm Boys (Bing Crosby, Al Rinker és
Harry Baris) a Paul Whiteman Band-del énekelt a 20-as években, eszköztárába tartozott a hangszerek hangjának imitálása, a jiving (ének közben
beszélgetés és jópofizás) és a halandzsa éneklés. Helyüket 1931-ben a
Boswell Sisters vette át, miután a Rhytm Boys tagjai szólókarrierbe
kezdtek. A
Boswell szokatlan vokális megoldásokat ötvözött különleges harmony-val és a legjobb jazz zenészek kisérték. A 30-as években 20
alkalommal kerültek fel a listákra és kora legfontosabb női együttese lett.
A Mills Brothers 1931-ben kezdte meg sikeres pályafutását a
„
Tiger Rag” számmal. Összesen 71 daluk jutott fel a pop listákra, ezek közül 5 első helyezést ért el: „Tiger Rag”, „Dinah”, „
Paper Doll”, „
You
Always Hurt The One You Love” és „Glow Worm”. Zenéjükben keveredett a pop / fodrászüzlet stílus és a jazz. Az első olyan együttes volt, aki
lemezfelvételénél alkalmazta a beszélő basszus szólót a bridgenél, valamint hangszereket imitált.
Más zenekarok is utánoztak
hangszereket, de a Mills egy egész zenekart próbált imitálni. Az egyik
fivér a gitárt utánozta, a másik a dobot a basszussal, a másik három
pedig a fúvós szekciót. Ez már az első komoly lépés volt abba az irányba, amit később doo-wopnak fognak majd hívni. Ők voltak az első fekete
együttes, akik rendkívül népszerűek voltak a fehér hallgatók körében is, saját heti két 15 perces show műsoruk volt a CBS rádió hálózatában a
30-as évek elején.
Az Ink Spots 1935-ben lépett szinpadra, de 1939-ig nem voltak túlzottan sikeresek,a sikert gyönyörű balladájuk, az „I
f
I Didn’t Care” hozta meg. Az ezt követő slágereik ugyanarra a sémára épültek: Bill Kenny selymes falsetto szólóéneke, tömör háttér vokál és
beszélő basszus a dal bridgeben. 46 alkalommal kerültek fel a pop listákra és hat darab első számú sikerük volt: „
Address Unknown”, „
We Three”,
„
I’m Making Belive”, „
Into Each Life Some Rain Must Fall”, „
The Gipsy” és „”
To Each His Own”. Kevésbé mentek el a pop irányába, mint a Mills,
hangzásukban érződött a „fekete hang”. Névválasztásukban (magyarul Tintafolt) elsőként utaltak a fekete eredetre.
A korszak harmadik
kiemelkedő együttese az
Andrew Sisters, akik 1937-ben készítették el első lemezüket. 1938 és 1951 között 100 daluk szerepelt a slágerlistákon.
Stílusukban a pop keveredett a jazz elemeivel, ők voltak az első olyan női együttes, aki felkerült az R&B listákra.
A Billboard csak
1942-ben kezdte mérni, hogy milyen zenéket vásárolnak az emberek a feketék lakta környékeken. Előtte csak pop listák voltak, ha a feketék vették
is kedvenc „faji” zenéiket, ezt senki nem rögzítette. Egy együttes vagy a pop listára került fel vagy sehova. 1942-ben kezdte el publikálni a
Billboard a „Harlem Hit Parade” listát, ez hetente 10 dalt szerepeltetett, szemben a pop lista 25 dalával.